We kennen het allemaal wel, je zit vast in routines en behaald niet de resultaten die je wilt behalen. Je kunt wel wat nieuwe inzichten gebruiken, maar om nu een nieuwe medewerker aan te nemen. Dat is gelijk wel een hele grote stap.
Of iets anders. Er zijn wat mensen weggevallen binnen je organisatie of je hebt meer werk. Deze open plek wil je natuurlijk het liefst zo snel mogelijk hebben ingevuld. Maar dat is in de huidige arbeidsmarkt ook best een uitdaging.
In beide gevallen kun je wel een interim professional gebruiken. Je bent niet de enige, veel bedrijven gingen je al voor. Toch wordt het inhuren van interim professionals als grote stap ervaren. In dit blog nemen wij je mee en geven wij een aantal voorbeelden en cases waarom interim sales juist nu een goede keuze is.
Wat is interim sales
Interim sales, een term die we allemaal vaak voorbij hebben horen komen. Maar wat is het nu eigenlijk precies? En wat houdt het werk van een interim professional nu eigenlijk in?
Een interim professional wordt vaak extern ingehuurd voor een bepaalde periode. Je ziet vaak dat de interimmers worden aangenomen voor de hogere functies of de complexere vraagstukken. Dit komt omdat de expertise simpelweg intern niet aanwezig is.
Interim professionals zijn er dus voor verschillende functies. Denk hierbij onder andere aan sales- en accountmanagers. Het zijn ook wel tijdelijke managers. Ad interim betekent in het Latijns: voorlopig, waarnemend, voor een tussenliggende periode of bij tijdelijke afwezigheid.
Zodra het vraagstuk is opgelost of het doel is gerealiseerd dan verlaat de interim professional het bedrijf weer.
Hybride sales
Interim sales past daarnaast perfect bij hybride sales. Met het gebruik van een interim professional combineer je flexibel met vast.
De arbeidsmarkt voor sales vacatures is booming. Vind maar eens een goede medewerker, als je er een nodig hebt. En dan vragen ze ook nog de hoofdprijs aan salaris. Je krijgt niet eens vooraf de garantie dat het een blijvertje is, die echt waarde toevoegt. Nee hoor, het blijft een gok. De proeftijd komen ze allemaal wel door, maar je merkt eigenlijk pas na ongeveer 6 maanden of er resultaten gaan komen of niet. In sommige sectoren kan het nog wel langer duren voordat de resultaten er zijn. Tel dat op bij 3 à 4 maanden zoeken om een vacature ingevuld te krijgen en je omzet groei blijft een jaar achter.
Maar die tijd hebben we helemaal niet…..
Kies er in dit geval voor om in de tijd dat jij een nieuwe medewerker aan het zoeken en het inwerken bent, gebruik te gaan maken van een interim professional. De interimmer is gewend makkelijk te kunnen switchen en met de ervaring die ze hebben opgedaan kunnen ze tijdelijk de plek opvullen. Dit totdat jij een geschikte vervanger hebt gevonden! Op deze manier blijft je groei niet achter en kun je je doelen blijven behalen.
Figuur 1: Interim sales
6 voordelen van interim sales
Kies jij voor een medewerker in loondienst of huur jij toch een freelancer, zzp’er of interimmer in? Alles heeft natuurlijk zo zijn voor- en nadelen. Maar wij vinden toch dat een interim professional net wat meer voordelen heeft. Benieuwd welke? Wij geven er zes!
1. Nieuwe inzichten
Als je lang bij een bedrijf werkt en veel dezelfde taken uitvoert is het natuurlijk niet gek dat je in een routine beland. Je doet het werk al zo lang op deze manier en het is altijd goed gegaan. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat het misschien nog wel beter kan? Als je een nieuwe medewerker aanneemt, dan brengt hij of zij nieuwe inzichten mee. Maar vaak zie je dat deze al snel in dezelfde routine als jij beland en dat is zonde.
Interim professionals zijn flexibel en gewend aan het werken voor verschillende bedrijven, organisaties en merken. Het zijn pro’s in het doorbreken van routines en kijken met een objectieve blik naar jouw vraagstuk. Op deze manier krijg jij nieuwe inzichten en leer je hoe je verschillende dingen op een hele andere manier kan aanpakken. Misschien ligt er wel een kans voor het oprapen. Kansen die je anders nooit waren opgevallen.
Een interim professional kan zorgen voor een frisse wind die door je bedrijf gaat waaien. Omdat hij of zij buiten de organisatie staat kan er met een kritische en objectieve blik gekeken worden. Buitenstaanders zien vaak dingen waar jezelf helemaal niet meer over nadenkt. En dat kan op zijn beurt weer resulteren in nieuwe inzichten.
2. Groeiende omzet
Groeien, dat is wat elke gezonde organisatie natuurlijk wilt. Maar dit is niet altijd even makkelijk. Elk jaar formuleer je doelen en elk jaar zijn die net wat hoger of groter dan het jaar daarvoor. Je groeit tot het moment dat je dat niet meer kan. En dan? Je wilt een stagnatie voorkomen, maar je wilt ook niet allemaal nieuwe medewerkers aannemen.
Toch is er iemand die je perfect kan helpen! Je raadt het waarschijnlijk al: een interim professional. Het inhuren van een interim professional levert je, in de meeste gevallen, meer op dan dat het je kost. Door de expertise en de ervaring die de interimmer met zich meeneemt, behaal jij binnen no-time je doelen weer. En dat niet alleen, de nieuwe inzichten die jij hebt verzameld, resulteren vaak ook weer in een groeiende omzet.
3. Efficiëntie
Een belangrijk onderdeel van blijven groeien is efficiënte. De dagelijkse werkzaamheden van jou en je medewerkers kunnen vaak sneller en beter worden uitgevoerd. Veel bedrijven zijn zich daarvan bewust, maar hoe regel je dit in? Het is makkelijk om terug te vallen in de huidige gewoontes. Hoe goed je salesteam ook is, er is altijd ruimte voor groei. Groei die een interim professional voor jou kan realiseren. Door efficiënter te werken kan er meer worden gedaan in een kortere tijd. Dit zal uiteindelijk dus zorgen voor minder kosten en voor meer winst.
4. Bevorderd verandering en transformatie
Gaat jouw organisatie door een verandering en kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Ook dan is een interim professional een goede keuze. Het klinkt gek, omdat je zou denken dat dit juist alleen nog maar voor meer veranderingen en verwarring zorgt. Toch is dit niet het geval. Interim professionals zijn er in gespecialiseerd om met deze veranderingen om te gaan. Zij komen vaak een organisatie binnen als er een transformatie gaande is of als er juist behoefte is aan een verandering. De interim professional is de perfecte keuze als je wel wat ondersteuning kan gebruiken.
5. Daadkrachtig en ervaring
Jouw vraagstuk zo snel en zo goed mogelijk beantwoord zien? Daar komt wel wat daadkracht en ervaring bij kijken. Interim professionals kunnen met alle kennis en ervaring die ze al hebben een goed plan voor jou maken. Ze maken een blauwdruk van de organisatie en het nieuwe plan. Daarnaast zullen ze dit voor jou ook gelijk uitvoeren. Staat het eenmaal? Dan kun je het zelf verder invullen met je vaste medewerkers.
6. Flexibel en gewend aan feedback
Ook flexibiliteit is het grote voordeel van een interim professional. Omdat zij al voor meerdere ondernemingen hebben gewerkt, hebben ze veel ervaring op verschillende vlakken. Daarnaast kan je zo weer stoppen met de samenwerking. Jij wilt resultaten zien en dat weet de interim professional. Omdat hij of zij er maar tijdelijk is, is de interimmer gewend dat jij kijkt naar resultaten en kunnen doelstellingen goed worden behaald. Goed om kunnen gaan met feedback is een belangrijke waarde van een interim professional, die ook naar het huidige salesteam overgebracht kan worden.
Figuur 2: Perfecte match
Belang van de perfecte match
Als sales bedrijf weten wij als geen ander hoe het is om goede mensen te vinden. Het vinden van de perfecte match is belangrijk, niet alleen voor jou maar ook voor de medewerker. Als de samenwerking aan beide kanten soepel verloopt, worden de gestelde doelen ook makkelijker behaald en zal de samenwerking aan beide kanten als zeer positief worden ervaren. Een goede match gaat over een klik tussen de persoonlijkheid van je nieuwe medewerker, met het DNA van jouw bedrijf.
Om ervoor te zorgen dat jij de match vindt die perfect aansluit bij jou en je onderneming hebben wij de SalesSpot werving en selectie dienst in het leven geroepen. Wij werken met een recruiter die precies weet wat de juiste match is voor jouw organisatie. Niet alleen voor vaste krachten, maar zeker ook voor interim professionals. Op deze manier bespaar je tijd met het vinden van de juiste kandidaat en kan jij je tijd gebruiken met de dingen die echt belangrijk voor je zijn.
Voorbeeldcases
Wij hebben verschillende bedrijven al kennis laten maken met alle voordelen van interim sales. Benieuwd naar een aantal praktijkcases?
Lees hier hoe wij in één jaar een conversiestijging van 200% hebben gerealiseerd met behulp van interim sales!
Of lees het verhaal van Cadeau Concepten, die niet een maar twee interim vraagstukken gerealiseerd heeft zien worden.
Conclusie
Het gebruik van interim professionals kent veel voordelen. Het is echt een tijdelijke inzet, voor een langdurig resultaat. Het zorgt er niet alleen voor dat jij je doelen kan (blijven) behalen in lastige periodes, maar vaak wordt je organisatie en je team ook nog positief beïnvloed. Denk hierbij aan meer efficiëntie en nieuwe inzichten.
De interim professional fungeert als een frisse wind die door je organisatie waait. Die verandering en transformatie bevorderd en die ook nog eens super flexibel is. Daarnaast levert een interim professional vaak meer op dan dat hij of zij kost. Een echte win-win situatie dus!