Over ons
Onze aanpak
Onze aanpak
SalesSpot is al diverse jaren dé partner om organisaties op tijdelijke basis te helpen met sales ondersteuning. Zo ook op het gebied van interim sales! Denk hierbij aan:
- Telefonische acquisitie
- Sales coaching
- Sales transformatie
- Sales trainingen
Dit doen wij allemaal met ons team van vaste professionals. Allemaal hebben zij hun expertise in een andere branch, zodat er altijd een perfecte interim sales professional is voor jou!
Als specialist in tijdelijke sales kunnen wij snel schakelen, waardoor kwaliteit en snelheid hand in hand kunnen gaan. Wij zijn dé strategische partner die jouw groei ambities realiseert. Dit doen wij door middel van onze eigen SalesSpot aanpak: de S.P.O.T. methode en de +1 filosofie!
S.P.O.T. methode
Met de S.P.O.T. methode brengen wij inzichtelijk hoe we jouw organisatie kunnen laten groeien met lagere kosten!
Scan
Onderzoek en analyse van de huidige verkooporganisatie.
Het doel is inzicht te krijgen voor het ontwikkelen van een actieplan dat de verkoopprestatie verbeterd, besparingen verhoogd en kosten reduceert. Deze stap vormt de basis voor volgende stappen in de S.P.O.T. methode:
- Marktanalyse (marktomstandigheden, concurrentie, trends en klantgedrag)
- Klant segmentatie (behoeften, gedrag, potentieel en klanttevredenheid)
- Verkoopprocessen (knelpunten signaleren, versnelling en optimalisatie)
- Teamanalyse (vaardigheden, salesprofielen, ontwikkel potentieel en ontwikkel behoeften)
- Technology en Tools (crm en marketing)
- Verkoopprestaties (activiteiten KPI’s en conversieratio’s.
Propositie
De “P” in de S.P.O.T. methode staat voor “Propositie”. Hier worden de scan resultaten vertaald naar een duidelijk aanbod met focus op:
- De producten/diensten;
- Unieke kenmerken;
- Doelgroep;
- Waarde creatie;
- Positionering.
Deze stap vormt de basis voor gerichte aanpak om de organisatie succesvol te organiseren.
Organisatie
Na het scannen van de verkooporganisatie en het verscherpen van de propositie, richt de “O”
van de S.P.O.T. methode zich op het structureren en plannen van de organisatie. Belangrijke stappen omvatten:
- Teamoptimalisatie;
- Procesverbetering;
- Technologie-implementatie;
- Doelgroep segmentatie;
- KPI-definitie.
Deze fase legt de basis voor de laatste stap, de “Transitie”, waarbij concrete veranderingen in de verkooporganisatie zullen plaatsvinden.
Transitie
In de “Transitie”-fase van de S.P.O.T. methode worden de veranderingen effectief
geïmplementeerd in de verkooporganisatie. Dit omvat specifieke wijzigingen,
teamcommunicatie, training, monitoring, feedback, leiderschapsondersteuning,
verandermanagement en het stellen van duidelijke doelen en KPI’s. Het is een continu proces gericht op het behalen van gestelde doelen, vereisten geduld en flexibiliteit.
+1 filosofie
In een succesvolle sales organisatie wordt doorlopend gestreefd naar meer en beter. Met onze +1 filosofie geven wij invulling aan deze ambitie, zodat ook jouw organisatie beter wordt en in staat is om meer te leveren.
Interim sales:
Een tijdelijke oplossing voor een langdurig resultaat
Een verandering binnen jouw organisatie zorgt in de meeste gevallen voor verslechterde verkoopresultaten en het mislopen van commerciële doelstellingen. Wat op zijn beurt weer zorgt voor stress situaties en doelen die niet worden behaald. Dat vinden wij bij SalesSpot zonde.
Is een belangrijke sales medewerker uitgevallen? Heeft jouw organisatie een boost nodig om de budgetten alsnog te halen? Is er sprake van reorganisatie, waar jij wel wat expertise bij kan gebruiken? Moeten er nieuwe producten worden gelanceerd of is er behoefte aan sales professionalisering?
Het maakt niet uit wat de reden voor een tijdelijk probleem is. Het is in zulke gevallen gunstig om gebruik te maken van interim sales. Met een frisse blik wordt het salesteam ondersteund of gestuurd en kan er in een tijdelijke periode veel vooruitgang worden geboekt.
Wanneer zet je interim sales in?
- Jij wil jouw organisatie een boost geven
- Je wil een nieuw product lanceren
- Je hebt behoefte aan effectiever werken
- Je wil van directe naar indirecte sales
De nieuwe salesmanager start later en je hebt tijdelijke invulling nodig
Interim sales kan worden ingezet in veel verschillende situaties. De laatste tijd is de vraag naar een interim sales professional steeds groter, zeker ook omdat de markt erg schaars is.