Onderwerpen:
Interim sales ondersteuning, nieuw product

Periode:
4,5 jaar

Door een aanbeveling via een netwerkclub in het midden van het land werd SalesSpot benaderd door de Inclusief Groep om een extra product te lanceren. Dit moest gebeuren in een bestaande markt met daarin een grote sterke marktleider: PostNL.

De Inclusief Groep uit Nunspeet is gespecialiseerd in het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een beperking. Met circa 1.200 medewerkers zijn zij een van de grootste van Nederland. Op het moment dat wij in het bedrijf kwamen, hadden zij al een afdeling Post. Door deze afdeling hadden zij al een heel logistiek netwerk van Amersfoort tot Zwolle in hun bezit.

De interim sales klus was dan ook een leuke uitdaging. Wij mochten een nieuw product lanceren in een bestaand netwerk, waar al dagelijks van A naar B gereden werd. Dit brengt een aantal voordelen en nadelen met zich mee. Wij zaten natuurlijk vast aan het bestaande logistieke systeem, erg daarvan afwijken dat kon niet. Gelukkig zat hier ook een groot voordeel aan! Het voordeel hiervan was namelijk dat de hoge overhead en logistieke kosten al gedekt waren door de andere vormen van dienstverlening.

Aanpak SalesSpot

Je zult je vast afvragen hoe wij met behulp van interim sales een nieuw product in de markt hebben gebracht. Dat deden wij aan de hand van de volgende stappen:

De uitdaging was vooral dat er meer sales kracht nodig was in een branche waar weinig aan sales werd gedaan. We gingen zelf dus ouderwets ‘de boer op’ en hebben nieuwe ambassadeurs gezocht.

Mede door de gun factor van het bedrijf werden bijna 100 actieve en enthousiaste locatie houders gecontacteerd, die het nieuwe product actief gingen aanbieden en verkopen. Geen koude sales dus, wat door de Inclusief Groep als zeer prettig werd ervaren.

Al deze nieuwe klanten leidde tot een nieuwe uitdaging: het onderhouden van de indirecte sales. Ook dit hebben we opgepakt en succesvol geïmplementeerd.

Er was weinig ervaring met sales, dus gingen we ouderwets ‘de boer op’ 

Na 4,5 jaar en 9 samenwerkingsovereenkomsten verder hebben wij samen mooie resultaten bereikt. Het extra product leverde uiteindelijk ruim €100.000 netto resultaat per jaar op! Na 4,5 jaar is de samenwerking dan ook gestopt. De Inclusief Groep heeft onze ondersteuning niet meer nodig. Je kan dus wel zeggen dat het nieuwe product, succesvol op de markt is gelanceerd!