We schreven in eerdere blogs al over de meerwaarde van interim sales voor organisaties en wat de voordelen zijn van een interim professional voor je bedrijf.
Maar waar het uiteindelijk écht om gaat, zijn resultaten. Ofwel, hoe en waar hebben we met Interim Sales aantoonbaar resultaat geboekt met onze interim professionals en onze effectieve werkwijze?

Een praktijkvoorbeeld…

Via LinkedIn werden wij benaderd door onze opdrachtgever. De Inclusief Groep is een sociaal/maatschappelijke onderneming die namens zeven gemeenten op de Noordwest-Veluwe politiek beleid uitvoert. Zij bieden werk aan mensen met een afstand op de arbeidsmarkt en zijn voor die doelgroep een werk- en leerbedrijf. Super mooi dat zij mensen opleiden in hun eigen werksoorten: groen, schoonmaak, post, elektro en productie. 

Wij wilden maar al te graag voor dit mooie bedrijf aan de slag, maar voordat wij dat konden doen was het belangrijk om te achterhalen wat het vraagstuk was. Onder een van hun werkzaamheden valt het aanleggen, repareren en het ontstoppen van riolen. Dit doen zij voor zowel particulieren als bedrijven, VvE’s, stichtingen en overheidsinstellingen. Een grote diversiteit aan klanten dus, die allemaal vragen om hun eigen benadering en samenwerking. Aan ons werd dus de vraag gesteld om de sales afdeling makkelijker te maken en ervoor te zorgen dat deze effectiever zou gaan werken.

In één jaar van directe naar indirecte sales

Nu was het tijd om aan de slag te gaan en te laten zien waar wij toe in staat zijn. Een manier om te gaan groeien was het geven van een grote mate van vrijheid. Wij formuleerden een duidelijke doelstelling en wilden ook gaan sturen op de behaalde resultaten.  Als externe partij is dit makkelijker, dan wanneer je het bedrijf door en door kent. Wij kijken naar dingen met een frisse blik en zien dingen die de rest niet of minder snel ziet. Toch was het een behoorlijke uitdaging. Om ervoor te zorgen dat alles zo goed mogelijk zou verlopen, schreven wij eerst een plan uit. Vanuit daar kon het echte werk beginnen. 

Om de klanten goed in beeld te krijgen, hebben wij een klantanalyse gemaakt. Elke klant hebben wij een label gegeven die betrekking had op de klantvoordelen en de klant kortingen. Op deze manier creëerden wij al vrij gemakkelijk structuur in de klantendatabase. 

Omdat wij bestaande klanten bij andere klanten onder wisten te brengen werd de sales afdeling getransformeerd van directe verkoop naar indirecte sales. Toch was deze stap niet zo makkelijk om te maken. Dit nam namelijk wel wat veranderingen met zich mee. Niet alleen bij de sales afdeling, maar ook bij de interne organisatie en logistiek als voor de interne en externe communicatie. 

In één jaar tijd transformeerde de organisatie van directe sales naar indirecte sales, maar ons werk zat er nog niet helemaal op.

Meer ambassadeurs, een hogere naamsbekendheid en meer verkopen

Een goede samenwerking is leuk, maar goede resultaten zijn minstens zo belangrijk! Na precies één jaar was de organisatie al getransformeerd van een directe – naar een indirecte verkoopafdeling. Door deze verandering kreeg het verkoopteam meer tijd om ook echt sales activiteiten uit te voeren, te groeien en de omzet te verhogen. De stap was groot, maar bracht op zijn beurt veel enthousiaste ambassadeurs met zich mee. Een mooie verandering en een mooi resultaat, want dit zorgde ervoor dat de naamsbekendheid van de onderneming alleen maar toenam. Wat, je raadt het waarschijnlijk al, ook weer leidt tot meer verkopen.

In het tweede jaar gingen wij ons richten op de waarborging van de veranderingen. Waar nodig werden deze veranderingen ook nog effectiever ingericht. Al met al was dit een succesvolle, maar vooral erg leuke samenwerking. Niet alleen wij, maar ook de opdrachtgever was enthousiast. 

Wil jij jouw sales naar een hoger niveau tillen of ben jij op zoek naar een tijdelijke oplossing voor jouw bedrijf? Vraag dan nu een gratis telefoongesprek aan en wij kijken waar jij in kan groeien. Is interim sales de juiste keuze voor jouw organisatie? Dan helpen wij jou met het maken van de beste match. Zodat beide partijen kunnen genieten van een succesvolle samenwerking.