Onderwerpen:
Interim sales ondersteuning, nieuw concept

Periode:
1 jaar

We werden benaderd om voor 3 maanden bij te springen en interim sales ondersteuning te bieden op de DACH (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) Sales & Customer Service afdeling.

Op het moment dat wij bij het bedrijf kwamen, was het erg druk en heerste er veel onrust binnen het bedrijf. De Sales & Customer Service afdeling was, voor logistieke voordelen, verhuisd van Duitsland naar Nederland en het bedrijf zat middenin een overname. De huidige medewerkers, die gemiddeld al 10 tot 20 jaar werkzaam waren, moesten hierdoor (opnieuw) solliciteren op hun huidige banen. Dit bracht veel onrust en ontevredenheid met zich mee van de bestaande werknemers.

De opdracht voor SalesSpot was kort en duidelijk:

  • Overdracht van klanten naar de nieuwe locatie/site, inclusief alle communicatie daaromheen
  • Werven en inwerken van nieuwe inside sales mensen en de klantenservice manager
  • Coachen van de nieuwe manager
  • Door middel van training en coaching de afdeling commerciëler maken.

Aanpak SalesSpot

Een behoorlijke klus, maar wij gingen er met goede moed tegenaan. De resultaten wilde wij door de volgende werkwijze gaan behalen:

We zijn gestart met twee dagen in de week, maar eindigden met een fulltime werkweek waarmee wij bezig waren met deze opdracht

Naast de genoemde interim sales taken, hebben we ook meegedacht met de ontwikkeling van een klantcontactplan/-strategie voor het huidige boekjaar, low cost sales and marketing activiteiten, customer contact strategy, sales generatie en implementatie

De (eind)verantwoordelijkheid die we kregen, hebben we vervolgens weer geïntroduceerd bij de nieuwe managers.

Een tijdelijke klus van 3 maanden voor twee dagen in de week, werd vijf dagen in de week en een opdracht van ruim een jaar

Een opdracht die startte voor een korte periode van 3 maanden, leidde tot mooie en uitgebreide opdrachten voor een leuke opdrachtgever die maar liefst een jaar mocht duren. Naast internationale contacten hebben we ook nieuwe culturen leren ervaren en opgedaan. Dit hebben wij als erg waardevol ervaren en dit nemen wij dan ook mee bij al onze huidige en toekomstige opdrachten en opdrachtgevers.